De stelling van Watzlawick (1974) “ je kunt niet niet-communiceren” klinkt misschien als een cliché en enigszins vanzelfsprekend. We communiceren de hele dag door, we praten met elkaar, we overleggen met elkaar over complexe situaties, we sparren, we stellen vragen aan elkaar. En opeens die éne vraag van jou die net niet goed begrepen wordt. Wat maakt het dat dezelfde vraag bij de één leidt tot stilstand van het gesprek terwijl het bij de andere persoon leidt tot een constructief gesprek?
In deze training krijg je handvatten om op een constructieve manier te communiceren, zodat er uiteindelijk een betekenisvol gesprek ontstaat. Een betekenisvol gesprek waarbij je in staat bent om aan te sluiten bij de inwoners van het aardbevingsgebied (presentie benadering) en vanuit de context met motiverende gesprekstechnieken kunt ondersteunen om doelen te behalen.
De training bestaat uit 3 dagdelen:
Dagdeel 1
Inhoud: Kennismaking en verkenning van de eigen kwaliteiten gericht op communicatieve vaardigheden.
- Wat is jouw rol?
- Wat zijn jouw sterke kanten als het om communicatieve vaardigheden gaat (aan de hand van praktijkvoorbeelden)?
- Wat is presentiebenadering (theorie)?
- Hoe pas je zelf deze benadering toe in de praktijk (praktijkvoorbeeld)?
- Welke obstakels kom je nog tegen?
Dagdeel 2
Inhoud: Motiverende gespreksvoering van theorie naar praktische tools.
Aan de hand van het in kaart brengen van de praktijksituatie:
- Waar loop je nog tegenaan?
- Op welke wijze is de presentiebenadering toegepast?
- Wat zijn motiverende gesprekstechnieken (theorie)?
- Hoe kun je de motiverende gesprekstechnieken in dit geval toepassen?
- Wat zijn jouw persoonlijke obstakels waar je tegenaan loopt tijdens het professioneel handelen (reflectie)?
Dagdeel 3
Inhoud: Toepassen van presentiebenadering en motiverende gespreksvoering.
- Aan de hand van een casus gesprekstechnieken oefenen.
- Welke vaardigheden van de vorige twee dagdelen heb je toegepast en wat was het effect?
- Welke inzichten van de vorige dagdelen neem je mee?
Locatie
Provincie Groningen, exacte locatie nader te bepalen
Docent: Alla Galstyan, docent bij Academie voor Verpleegkunde – Hanzehogeschool Groningen